Sigsaly web

Enviro

Dokumenty mě začaly bavit víc než filmy...
Hodně z docs jsou DW Documentary - což je super soft doc: nerozhodnost, neosobnost... , ale rozhodně stačí na nějakej jakš tak insight...

- věci zatím jen k Norway and CO2 emissions | DW Documentary: check/ download

- věci zatím jen k Norway and CO2 emissions | DW Documentary: check/ download



Suchý humor 10. července
Ameriku stejně jako nás čeká boj se suchem - Click to enter.




Economic entanglement and systemic rivalry: Germany and China at a crossroads | DW Analysis
Hamburg – mega-port u dálničního mostu: jedna ze dvou hlavních tahů na západ - vedle neomezené 6ti proudové autoban mezi letištěm a hotelem Hilton ve Frankfurtu - pro mě hlavní ikony německých dálnicích. Jednou jsem čekal na zpáteční cestu z Bremenu a celý den jsem po portu flákal. Monumentální záležitost – památky jsou pro důchodce.))

Zatímco DE ministr vlády (kancléř, SPD) Olaf Scholz (6 let pracoval jako major přístavu v Hamburgu) je proti DE x CH decouplingu a chce pokračovat v trajektorii, kterou načrtla Merklová, Annalena Bearbock (ministryně zahraničních věcí, Zelení) vypadá, že se hodlá postavit čině a vyzvednou (obdobně jako DE ministr financí), co je trnem v patě také business komunitě – tábory Uygurů, které jsou v úzké resemblanci) s koncentračními tábory. (25:30-55)



Mafia on the high seas - The truth behind illegal fishing | DW Documentary - bottom trawling. Analogie - vznašedlo by hoverovalo nad lesy a loukami se spešel magnetickou sítí, kt. by zachytila vše živě a suckla do nákladního prostoru a zanechávala rozbrazděný prostor bez života - kt. navíc uvolňuje CO2. Protože jde o převážně illeganí činnost, pracovníci jsou často unašení a pracuji v zajeti jako otroci někdy celý život, či dekády...
Demn gud doc - najdu čas na vyzvednutí highlitů.


Heatwaves and drought in Europe | DW Documentary - minule jsem se trochu rozvašnil)), ale pokud se má řešit rychlost na Německých dalnicích, tak nejdřív, ať se začně u tehlě věcí .. bude shrnutý.



Ekokokotismus ekokund (31. Září)
Křovák edition
enviro buzici zase chtěj snížit rychlost na dálnicích v Německu na 130 km/h. Německý dálnice - poslední ráj na celý Zemi, neomezená rychlost je jen v části - např. pokud jedete do Berlína, tak se bude až do Berlína plahočit 130 km/h - protože pokud je v Německu nějaký omezení, tak to má důvod a lidi to víceméně respektuju (pokud ho nerespektují, tak to má důvod)). Neomezený dálnice jsou podle mě tak na 25 %, ale na podstatný části se jezdí 120 i 110 km/h. Z ekologického hlediska jde o minimální vliv.
Nejde tu o rychlost, ale o to jak Němci jezděj - ... Čechy, Maďarsko, Polsko je něco jako Mongolsko. Pokud někdy mimozemská civilizace přiletí k Zemi a uviděj jak jezdíme, tak daj otočku a poletí k jiný planetě… budou nás považovat za o nic víc vyvinutej život něž bakterie.

Co si ekokundy neuvědomujou, že je to i proti samotný ekologii. Tak jako ekokokoti - a nic proti naší děkance Vlastě Librové (protože naštěstí je jinak dost v poho) ale např. její požadavek, že v sobotu večer nesmí být osvícenej pražskej hrad je typickej ekokokotismus, kterej možná udělá dobře par evirákům (z toho že někomu přihoršili) ale postrádá konceptuální přístup. Ekokokoti jsou šťastní, že hrad je v noci zhrasnutej, ale že všechny parkoviště u nákupních center na okraji města pálí o 106 už je jedno - o billboardech nemluvě - nic proti billboardům a osvětlení, ale o rozsahu - o tom, že chybí nějaký rozumný stanovení adekvátního osvětlení už nepadne ani slovo. Nemluvě o tom, že se spoustou věcí by se dalo experimentovat - např. pokud je jasná obloha (nízká oblačnost), uplněk, nebo mléčná dráha na zenitu může bejt v některejch místech po nějakou dobu osvětlení upa vypnutý - možná ne, ale proč to nezkusit. Tohle by měl být hlavní smysl environmentalismu - think out of the box/ najít nový řešení, ne buzerovat/ bojkotovat.
Obdobně pražská rada argumentovala, že sníží světelný znečištění tím, že neosvětlí Vyšehradský hradby - to je hodně přísný a tvrdý a hodně lidem to uškodí a všichni to uviděj, a tak to musí pomoct, ne? Ne!!!
Jsem aktivista proti přitepleným aktivistům…
Způsob jízdy na Neměckých dálnicích (jehož součástí je občasná neomezená rychlost) by měl být stejně chráněný jako tučňáci, delfíni nebo lední medvědi - jde o téměř vyhynulý druh. A stejnětak by se také (v Německu) měla utvořit Automobilová rezervace s neomezenou rychlostí.

Teď vážně: Minulý rok jsem najel po Německých dálnících cca 170 tis km a chtěl bych poděkovat Němcům, že díky nim jsem se paradaxně vyléčil ze závilostí na řízení a příští rok (v říjnu až doplatím auto přestávávám jezdit jako taxikář) - Němci jezdí jako fotbaloví týmoví hráči, tohle zní jako kliše, ale pro řidiče z povolání je tohle - zejména ze záčátku - velmi silně pozitivní ... Je zde spousta nepsaných pravidel, která se dlouho vytvářela, která zde řidiči dodržují, a která tvoří jízdu kultivovanou - udělám na to samostnej page link ( jednou)) - což by plošené omezení dost (možná uplně) zničilo. Mě už nebaví jezdit v Praze.
Také bych chtěl říct že my - normální enviráci - nemá s tímhle svým způsobem fašismem nic společnýho - omezování rychlosti za účelem snižení nehod jak se teď děje ve Francii, je typický kapitalistická drezůra a la US a nemá s životním prostředím nic společného - velmi pěkně tohle shrnul Ackerman v knize Priceless: On Knowing The Price Of Everything And The Value Of Nothing ( https://www.amazon.com/Priceless-Knowing-Price-Everything-Nothing/dp/1565849817 ).

Je pravda, že v Německu se celkově jezdí po dálnicích trochu rychleji a lze zde sledovat drobnou stopu, takže přes ráznej začátek bych na závěr chtěl říct, že to není zas tak jednoznačný. Osobně si myslím, že zanedbatelný enviro vliv nehradí silnou disrupci na společenský straně (zejména jde li o jediné takové místo na celý planetě) - což se ve finále snadno může zpětně promítnout do stránky environmentální a doufám, že k omezení nedojde "on my watch".



Afghanistan: Important Facts that are largely Ignored by the Media | Part 2 - US poslalo vzkaz na Voyageru 1-2, že usiluje o globální společnost..risenutou nad vlastní nationalistic interests... doufám, že to pořád třebaže vzdáleně)) platí.. a že to nebyla jen bouda na marťany, protože co předvádělo US v Afghánistánu má pramálo společnýho s jednotnou globální společností.))
Je třeba podotknout, že jde o vid o tom, co média ignorla, kdyby se tu mělo vytahovat co v Afhanistanu prováděl Sovětský svaz, je podle mě mnohem horší, ale minimálně by šlo s klidem říct, upa stejný... ikdyž je fakt, že US dokázaly Rusko v mnohém trumfnout. Např. US fanaticky rozvíjela v Afghánu armádu, kde ale bez povšimnutí US 90 % vojáků neumí číst. US investovalo do vzdálání Afghánců ještě méně než samotné Rusko!)).



The Coming War on China | Can there be a Conflict? | USA | China | ENDEVR Documentary - US není svatá země, ale jaká země svatá je už vidko nějak zapomělo zmínit.. Vidko je o to víc utopistický, když právě teď konecně i němci vyslali do SCS frigatu (zatímco amici, angláni a frantici a quad obecně naštěstí nespí/ nesní a nemaj růžový brejle).
https://youtu.be/m2Nn59ly39w



97% Owned: The Cruel Truth Behind Money Credit and Financial Crisis | ENDEVR Documentary - trochu věřte nevěřte series: tohle nemusí znít jako enviro, ale na enviru tohle člověk slyší pořád dokala. Nevím jestli jste slyšeli o španělškém environmentalistovi co si půjčil 300 000 eur a rozházel je mezi NGO a pak řekl, když banka může jen tak vytvořit peníze a pak je nechat zmizet, tak ja můžu taky. (byl chvíli ve vězení, ale nakonec ho pustili)))...
Shrnutí - jeden pohled, kt. má svůj point)): offshore money a s nimi spojené spekulativní investice oslabují stát, pak se zdražují nemovitosti, lékařská peče, dochází k deindstrializaci (protože kapitál není využíván účelově), nízko-ziskové investice s o to vyšší společenskou hodnotou (ekologie, podstatná část vzdělání, dopravy.., sport, rozvoj infrastruktury..) se nekonaj a finanční systém státu je vystaven krizím a globální finanční systém finančním válkám - jako určité pokračování kolonialismu (kterému předcházelo otroctví).
Např. i Starlink může přispět v pokračování těchto finacial wars - rychlejší připojení je kličový pro spekulativní investice.
UK je dle vidka king v offshoru (ale spíš to vypadá na celou EU), kt dnes tvoří cca 10 % světového kapitálu. Růst offshore peněz za poslední dvě dekády je hodně raketový - můj odhad je že se cca 2-3 násobil. BTW sem nevěděl, že Deloitte dělal tyhle věci pro Vodafone, myslím, že i Starbucks. Je to asi i tím, že předplacený kredit je jedním z řady typických offshore artiklů. V EU je cca 10 % HDP vymizený skrz tax haven evoiding (v US cca 2 %) - https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/595371/IPOL_STU(2017)595371_EN.pdf. Vidko tohle míchá spolu s multiplikovanými penězmi - což je určitě drsná suma..
Jak již bylo řečený, vidko trochu rozmazává hranici mezi peněžním multiplikátorem a offshore financingem a trochu vyhroceně nahlíží na spoření jako zabijáka moderní ekonomiky. Na tom určitě může něco být a určitě to je vážnej problém, ale rozhodně mi příjde přesvědčivější třeba rakouská ekonomická škola než tohle vidko (její představitelé myslím argumentují, že spoření stejně znamená větší spotřebu v budoucnosti - a spoření je (samozřejmě) hodnoceno kladně - jako základ dobrý ekonomiky, spořit by dle rakouské školy měl i stát)). Taky se zda nepravděpodobný aby člověk šetřil po celý život, většinou mu trvá než dá love dohromady, pak to nakonec dá, a pak to sním zas jde do kytek...))



Is overpopulation really a problem for the planet? - zaujal mě udaj o množství energie na mražení potravin
https://youtu.be/kUL-q7ptDW4


Why Iraq's great rivers are dying | Vox


US influence & neoliberalism are the main causes of migration from Central America - politika střední ameriky je cool enviro topik, histroii bude u. každý kdo se zajimá o enviro v nutshellu znát, ale asi jsem možná výjimka, když sem překvapenej, že karty se rozdávaj pořád stejně... já jen, moc nevěřím, že liberalismus je dobrý mezi dvěma hráči, když jeden je podstatně silnější (myslím, že i v samotný ekonomice je tohle dnes už hodně vrátkej postoj)... co se týče Střední Ameriky, četl jsem i trochu vyhrocenější, ale přesvědčivý, články ukazující, že Střední Amerika měla období růstu jen když Amerika byla v ekonomické depresi a omezila svůj vliv v oblasti.))



Rethinking capitalism | DW Documentary we turned our company to self owned and protect it from predatory capitalism.



The Story of Al Baydha: A Regenerative Agriculture in the Saudi Desert



A year after Beirut's deadly blast | DW Documentary - 8/ 20 skoro 3 t amoniaku (2,7 t) explodovaly v Beirutu v ekv. 1,1 kTNT (Hiroshima měla 15 kTNT). Jedna z největších explozí na světě.
200 lidí zahynulo, 6500 bylo zraněno – celý přístav a jeho okolí bylo srovnaný se zemí...
15:50 a 22: 25 – lze sledovat zachycenou explozi s hřibem tvořeným vtahováním O2 z atmosféry (jako u atomové bomby).
Nepřekvapivě – zodpovědná osoba a odškodnění se … se nekoná..



China's gateway to Europe – the New Silk Road (2/2) | DW Documentary - 26´ super jak typek vykladá, jak uhelná elektrárna splňuje všechny standardy a pak je stříh za real footage.,..¨nicméně týpek (32:20 ..) mohl mít point, že na renewable nejsou love..



China's competition for living space | DW Documentary - ...
>


Transport

Hydrogen cars
Zatímco vodíkový spalovací motor vypadá, že má stejně nízkou efektivitu jako běžné spalovací motory (kolem 25 %), fuel cell se mi zdají super.
EVs mají problem s težbou litia a kobaltu, omezený dojezd a delší čas potřebný na dobití. EVs se tak můžou hodit na dojíždění do práce, pro taxikáře atd., EVs také mají zeména v nižších rychlostech obecně lepší akceleraci (takže i pro lidi z města se často může hodit EV).... obecně na krátke, případně středně dlouhé dojíždění.

Pokud však člověk planuje aspoň dvakrát do roka delší cestu - H2 rocks!
V neprospěch vodíkových fuel cells aut hovoří cca 4x vyšší cena čerpacích stanic, kt. je zatím málo, v německu už ale jsou a viděl jsem jednu v Lispku a v Dražďanech a taky nevypadaj tak dobře)) - nadrž musí být venku - nad zemí.
Dále pak výroba vodíku - vodík je jen přenašeš, na jeho výrobu se spotřebuje víc energie, než se z něj využíje. H2 tak má smyl jen pokud energie na jeho výrobu je renewable, i tak je však 2x dražší než z plynu - pak však ale dochází k produkci CO2 (kt. sice může být cupture), ale není renewable.
Bohužel VW (patrně proto, že zaspali za Toyotou) je proti vodíku. (1) V komentářích ale lze sledovat hodně velkou resitenci..))

KPMG je pro H2 fuel cells car (2), KPMG také provádělo Global Automove Executive Survey 2017 (stejná podpora H2) Klíčem k


1) https://europe.autonews.com/automakers/vw-ceo-says-fuel-cell-cars-not-answer-emissions-free-mobility
2) https://mcphy.com/en/news/kpmg-automotive-survey-fuel-cell-hydrogen-vehicles-will-be-the-future/ (KPMG automotive survey: fuel cell hydrogen vehicles will be the future)

Why Hydrogen Engines Are A Bad Idea - vid je sice x vodíkovýn spalovacím motorům, ale ne x bateriovým H2 autobilům.



The German car industry's political muscle | DW Documentary - damn tough vid. Automobilový prům. šefí dle DW 20 % zaměstnanosti (ja bych řekl že to je kolem 16 spíš trochu míň) - česko btw exportuje 75 % HDP (auta mají největší podíl - cca 20 % (37 mld usd z 198 mld)), Čína btw exportuje kolem 30 % HDP. Pokud se navíc momentálně pohybujete v automobilovým průmyslu, je to must see vid.)) Vztah envira a aut je vůbec


Lithium – new gold rush in the Andes | DW Documentary - ..


Klima a green energy

Fine-tuning the climate | DW Documentary - ve vidku mě zaujala zejména Kristine Tompkins (cca 35-40´): US conservationist, restoring landscape in Chile a Argentina.



Explained | World's Water Crisis | FULL EPISODE | Netflix -



Solar energy in Morocco | DW Documentary (Renewable energy documentary) | DW news - maroko je taky dobrý plejc na stargazing, lezení..



Norway and CO2 emissions | DW Documentary - Carbon capture storage (CCS) a negativní CO2 emise.



Bananas As We Know Them Are Doomed | Wice news


Wind power getting headwind in Germany | DW Documentary


Darwin Nightmare
- Jeden z nej docs jaký sem zatím viděl..: "One man with one bucket and all the scientific discussion was over.))" - Lake Victoria - 2. nejv. jezero na světě, .. říkalo se, co kdyby sme takdy rozmnožili větší ryby, co kdyby.. to na sebe nemuselo dlouho čekat a jednou to někdo opravdu udělal, vylil kýbl s větší rybkou (Nile perch))) a tak způsobil jednu z největších ekologických katastrof na světě.


Klima

unfinished věci, k daným třem docs: check/ download

1. Richard Alley - 4.6 Billion Years of Earth’s Climate History: The Role of CO2
- dobrý vidko o základech - jak se měří klima a jeho historie.




2. Dan Britt - Orbits and Ice Ages: The History of Climate
- excelentní přednáška) - dává orbitální variace a rock wathering do kontextu.. a proč i když je teď CO2 a prům teplota na historickém min není upa jakoo nejlepší nápad přidavat do atmošky 1,3 % CO2 ročně...


3. How 7,000 Years of Epic Floods Changed the World (w/ SciShow!)
- před 20 – 13 tis. lety se Sev. Americe, každých 20 let protrhl tzv. Ice Cork - 600 m vysoká a 50 km dlouhá ledová přehrada, vznikla cool řeka s průtokem 2 500 kubických km (ano km).
- obří balvany, sedmimentace, celá údolí ve tvaru řeky nazanačovaly, že šlo o extrémní povodně, ale nikdo - až do r 1942 - nebyl schopem vysvětlit, kde by se vzalo tolik vody, a tak se jednoduše dělalo, jakože nic...
9x kataklismatičtější bylo odšpuntování jezera Agasiz, kt. mohlo před 13-ti tis. lety vypoštěním do moře, ochromit mořské proudy a nastolit krátkou dobu ledovou...



How to green the world's deserts and reverse climate change | Allan Savory
- vidko určitě - jak je u TED zvykem - nebude bez misinformací, ale minimálně je to aspoň zajimavý.. taky není jasný, jestli rostlinou a živočisnou výrobu nelze kombinovat méně naročným způsobem na lidskou práci, i když minimálně do zemi, kde lidé trpí hladem má to tado metoda smyl..